De kracht van Social Bookmarking

Posted By Erwin |


Om maar meteen met een van de grootste voordelen in huis te vallen: Heb je ooit een computercrash gehad waarna je al je instellingen kwijt was? Dus ook je browserbookmarks? Of  heb je er zoveel dat je je wezenloos zoekt door alle bookmarks voordat je de goede hebt gevonden?

Social Bookmarking sites zijn dé oplossing voor dat probleem.

Wat zijn social bookmarking sites?

Deze sites zijn een vorm van cloudcomputing. Dat wil zeggen dat je alle informatie niet lokaal op je computer hebt opgeslagen, maar ergens op een server. Wat er voor zorgt dat je er vanaf iedere computer bij kunt.

Hieronder een aantal sites op een rij:

Delicious.com

Digg.com

StumbleUpon

Reddit

Diigo

Al deze sites hebben uiteraard hun eigen voordelen.

Mijn favoriet is delicious, die gebruik ik als een persoonlijke vergaarbak van allerhande sites die handig, interessant of leerzaam zijn. Ik heb onderhand al meer dan 500 bookmarks, dat was op een lokale computer niet te doen geweest.

Bijkomend voordeel is dat je al je bookmarks heel makkelijk terug kunt vinden, omdat je alles kunt voorzien van tags. Deze tags zijn steekwoorden over de inhoud van een bepaalde bookmark. Doordat je op die steekwoorden kunt zoeken, kun je heel gemakkelijk alle bookmarks die aan dat steekwoord hangen terugvinden.

Nog een voordeel is dat je jouw kennis kunt delen. Iedere keer als je een site interessant vindt en hem bookmarked, kunnen andere gebruikers die hetzelfde platform gebruiken en jou als connectie hebben toegevoegd, deze link ook bekijken. Dit is het sociale aspect.

Hoe kunnen bookmarking sites helpen met hoge ranking in Google?

Dat is waar je als webmaster naar op zoek bent: een hoog ‘natuurlijk’ zoekresultaat (dus niet door middel van adwords gegenereerd).

Allereerst zijn mensen die jouw site hebben gebookmarked blijkbaar geïnteresseerd genoeg in wat je te bieden hebt om je site te bookmarken. De tags die ze gebruiken zijn een goede indicatie van welke content ze interessant vinden. Door het delen van deze links, krijgen diegenen die in hetzelfde netwerk zitten in feite een aanbeveling van jouw site:

Goh hij vindt het een leuke site, ik vertrouw zijn oordeel, laat ik ook maar eens op die site gaan kijken.

Dan heb je dus zomaar een bezoeker erbij, waar je niets extra’s voor hoeft te doen.

Ten tweede is het zo dat hoe meer inbound links je site heeft, hoe hoger de ranking in de zoekresultaten van Google wordt. De relevantie van je site gaat zwaarder wegen omdat veel mensen aan jou refereren. De links die worden opgeslagen in een social media site tellen dus ook mee voor een hogere ranking. Overigens houden sommige van deze sites zoekrobots bewust buiten de deur, zodat hun links niet mee zullen tellen in de ranking scores. Delicious doet dit bijvoorbeeld.

Ook al houden sommigen zoekbots buiten de deur, nog steeds zijn hun metadata (de tags), de stemmen en het verkeer dat ze naar je site opleveren uitermate waardevol!

Hoe zoekmachines social bookmarks gebruiken

  • Ze kunnen sneller indexeren. Mensen kunnen veel sneller een nieuwe site bookmarken (en daarmee een waardering geven) dan dat een zoekbot dat kan. (Google doet er soms meer dan een maand over om je site op te nemen in de index).
  • Dieper indexeren: Sommige gebookmarkte pagina’s zitten zo diep verstopt in een site dat het niet eenvoudig is om ernaartoe te linken op een eenvoudige manier.
  • Definiëren van kwaliteit: Als iemand de moeite neemt om een site te bookmarken zal die site wel de moeite waard zijn.
  • Meten van kwaliteit: Hoe meer mensen je site bookmarken, hoe hoger de relevantie van je site is. Helemaal als meerdere gebruikers je site bookmarken op meerdere sites.
  • Metadata: Mensen zorgen met hun beschrijvende steekwoorden voor een objectieve beschrijving van de content van je site. Dit is waardevol vanwege de objectiviteit van deze beschrijvingen.

Je hebt sites die onderaan hun posts of content allemaal icoontjes van social bookmarking sites hebben geplaatst, in de hoop dat iemand hun content zal bookmarken. Dit is op zich vrij nutteloos, omdat alleen waardevolle content zal worden gebookmarked, en iedere social bookmarking site het zelf al extreem makkelijk heeft gemaakt om iets te bookmarken. Dat is het hele idee erachter. Als het niet al makkelijk zou zijn, zou niemand bookmarken..