Google Plus One button zonder teller

Vandaag kwam ik een interessant vraagstuk tegen over de voor en nadelen van de Google plus one button.
En dan nog niet eens zozeer van die button zelf, maar van het weergeven van de teller (waarmee je kunt zien hoe vaak een pagina, of product ‘geplust’ is.

Om bij het begin te beginnen; het is mogelijk de Google plusone button ook zonder teller op je site weer te geven, met de volgende code: <g:plusone count=”false”></g:plusone> (Bron: Google webmaster Central).

De discussie ging erom of het wenselijk was om voor webwinkels waarvan het aanbod een zekere exclusiviteit moest uitstralen, te laten zien hoeveel mensen een exclusief product hadden geplust. Veel plussen kon worden opgevat als een aantasting van de exclusiviteit, was de redenatie.

Ik ben benieuwd naar andere meningen hierover!

Als je unieke artikelen verkoopt, bijvoorbeeld op een webwinkel, zou het kunnen zijn dat je klanten het vervelend vinden dat het product dat ze bekijken al 100 keer is geplust. Dat is natuurlijk niet echt uniek, 100 plusjes.

Het is natuurlijk nog maar de vraag of het product dan ook daadwerkelijk 100 keer verkocht is, uniek betekent doorgaans dat er maar 1 exemplaar van dat product in omloop is, en er dus ook maar 1 van kan worden verkocht.
Maar het gaat er nu vooral om dat de Google plus one button een teller kent, die aangeeft hoe vaak het product is geplust. Die teller is wat het probleem vormt als je niet wil dat mensen zien dat een product heel vaak geplust is.

Scroll naar boven