Eén van de grotere namen uit de school der impressionisten is Camille Pissarro. Wat mij fascineert aan de impressionisten is de overduidelijke interesse van lichtval en hoe dat een situatie op een schilderij beïnvloedt.
Pissarro schilderde op latere leeftijd steeds meer stadsgezichten van bijvoorbeeld Dieppe, LeHavre, Rouen, Parijs en Londen. Hij schilderde deze werken met name vanuit de vensters van hotels. In februari 1897 nam hij een kamer in het Hôtel de Russie op de hoek van de Boulevard des Italiens en de Rue Drouot, hier maakte hij onderstaande serie schilderijen met de Boulevard Montmartre als onderwerp, op verschillende momenten van de dag.
The Boulevard Montmartre on a Cloudy Morning
1897. Olieverf op canvas. National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia.
The Boulevard Montmartre on a Winter Morning
1897. Olieverf op canvas. The Metropolitan Museum of Art, New York, USA.
The Boulevard Montmartre, Afternoon Sun
1897. Olieverf op canvas. State Hermitage Museum, Sint Petersburg, Rusland
The Boulevard Montmartre at night
1897. Olieverf op canvas. National Gallery, Londen, UK.
Het interessante is dat hij een tijdje een pointilistische schildertechniek gebruikte. Hij schilderde daarbij kleine bolletjes verf op het doek om zijn composities vorm te geven. Grappig daarvan is dat we tegenwoordig met Photoshop op een vergelijkbare manier werken. Sterk vergroot zie je daarin ook iedere afzonderlijke pixel.