Wie kan zich nog voorstellen dat je vroeger (dit was ook nog voor mijn tijd) je óf Beatles óf Rolling Stones was? En dat je daarna stromingen kreeg waarbij je aan het bandshirt dat iemand droeg kon zien bij welke ‘scene’ hij of zij hoorde. En later op scholen had je de alto’s, de metalheads, de punkers en de popliefhebbers (zoals ook op onnavolgbare wijze door de Young Ones gepersifleerd). Mensen ontdekten muziek door elkaar albums te lenen en naar feesten en concerten te gaan.
vs.
Sociale identiteit en muzieksmaak hielden nauw verband met elkaar.
Dat werd al een beetje anders toen het cassettebandje zijn intrede deed. Het werd mogelijk om het bandje vol te zetten met alleen maar nummers die je leuk vond. Dit was een grote stap om muziek nog sneller te introduceren bij mensen. Je had verschillende artiesten op 1 bandje.
Grappig dat er nu al generaties zijn die je het concept van een cassettebandje bijna niet meer uitgelegd krijgt..
Toen kwam de walkman, en daarmee werd muziek en stuk individueler.
De introductie van de cd betekende een ware revolutie, voor het eerst was muziek makkelijk digitaal te beluisteren. Met de digitalisering van muziek kwam ook de mogelijkheid om muziek te comprimeren, waardoor in 2001 Apple de iPod kon introduceren bijvoorbeeld. De komst van de mp3 betekende ook dat we niet meer onze cd’s of bandjes en bijbehorende spelers hoefden rond sjouwen. Eén apparaat volstond. Het werd ook een stuk makkelijker om muziek te kopen: via iTunes kun je 1 nummer downloaden dat je goed vind, je zit niet meer vast aan het hele album.
vs.
Wat is de invloed van internet op muziek?
Uiteraard was het in het begin vooral makkelijk om muziek te delen via P2P netwerken. Napster en Kazaa bijvoorbeeld. Maar ook ontstonden er online radio stations en ontwikkelingen als Realplayer en WMP.
De introductie van MySpace betekende een revolutie van het online profiel. Je kon vrienden worden met je favoriete bands en een widget met een MP3 embedden in je profiel. Hierdoor ontstond weer een sociale context. Het was een begin om weer aan al je vrienden te laten zien welke artiesten je goed vindt en nieuwe artiesten aan ze te introduceren. Nu muziek digitaal is geworden zie je steeds meer innovaties die nog veel verder gaan dan MySpace. Last.fm bijvoorbeeld. Hier draait het alleen om muziek. Je krijgt suggesties en vindt vrienden op basis van je muziekvoorkeur. De aloude ‘scene’ is weer aan het ontstaan..
&
Dit alles is nog niets vergeleken bij de kracht van Blip.fm. Je maakt een profiel waarop eigenlijk je persoonlijke info heel summier is, het draait puur om de muziek die jij speelt. Iedere song die je goed vind kun je blippen (mits online te vinden uiteraard), waarna andere gebruikers erop kunnen reageren of muziek kunnen aandragen de je nog niet kent op basis van hetgeen je net gepost hebt. Je krijgt hierdoor een ‘scene’ van gelijkgestemden.
Social media hebben niet alleen op het web impact gehad op de muziekbeleving. Ook mobiele platforms en apps hebben de manier waarop we muziek ervaren veranderd. Het is niet meer nodig om je iPod vol te stouwen met muziek, sites als Last.fm en Pandora hebben iPhone en Android apps ontwikkeld die het mogelijk maken om muziek te streamen. Zolang je maar internet hebt.
Je ziet steeds meer de verschuiving van het bezit van muziek naar toegang tot muziek.
Eigenlijk is er dus niets veranderd. Er zijn alleen media bijgekomen. Waar we vroeger afspraken met elkaar, kunnen we nu ook van achter de computer verbindingen leggen met gelijkgestemden. En op basis van onze voorkeuren en persoonlijkheden clubjes vormen.
Ook lenen we nog steeds albums aan elkaar, alleen heet het nu P2P filesharing en is de muziekindustrie er fel op tegen.